Kosten onderzoek.
Bekijk de video over het proces van kostenonderzoek.
Handgetekende animatie.
De opdrachtgever koos voor een whiteboard stijl waarin de het verhaal wordt uitgetekend maar de hand niet zichtbaar is. Zo ontstond een animatie in een eenvoudige stijl, waarvan de gemaakte visualisatie later ook als praatplaat gebruikt zijn.
Van animatie naar praatplaat.
De gemaakte tekeningen zijn breder inzetbaar dan alleen de animatie, en kunnen vaak goed hergebruikt worden in presentaties of op een website. Bekijk hiernaast de illustraties die in de handgetekende animatie gebruikt zijn.
Inleiding
Tarieven vaststellen is één van onze kerntaken. Daarvoor onderzoeken wij wat de kosten van zorg zijn.
Dat is maatwerk. Zorgaanbieders, zorgverzekeraars en de CBB-rechters zijn (terecht) kritisch, zowel op het proces van kostenonderzoek als op de resultaten. De lat ligt hoog.


Waarom?
Dit vraagt om structurele aandacht voor een professionele organisatie van kostenonderzoeken. Met als doel het goed onderbouwen van onze tarieven.
Hoe doen wij dit?
Meerjarenplan
We kijken vooruit;
De stuurgroep kostenonderzoeken bepaalt welke onderzoeken we op welk moment uitvoeren. Ze maken een meerjarenplan.
Op basis hiervan bepalen we welke randvoorwaarden nodig zijn en hoe we deze realiseren. Bijvoorbeeld een gerichte opleiding of aanschaffen van software.
Zo zorgen we dat we altijd over de juiste mensen en middelen beschikken.


Kennis delen
We realiseren;
In de organisatie denken we sector overschrijdend zodat we van elkaar leren en middelen kunnen delen.
In het platform kostenonderzoekers, een groep experts, wordt kennis gedeeld en de werkwijze verbeterd. Dit wordt vastgelegd in de leidraad kostenonderzoek.
Verbeteren
We monitoren en evalueren;
Het Reviewboard is de satéprikker die door alle lopende kostenonderzoeken risico’s signaleert en teruggeeft. Zo worden kostenonderzoeken tijdens de uitvoering bijgestuurd.
Het Reviewboard doet suggesties aan de stuurgroep voor bijvoorbeeld het aanpassen van het meerjarenplan.

Afsluiting
Het doel? Een proactieve en anticiperende marktmeester zijn in de dynamische zorgsector, door met elkaar samen te werken aan één kerntaak. het vaststellen van goed onderbouwde tarieven.
Heb je vragen? Kijk dan even op de Kenza pagina kostenonderzoeken of vraag een unitmanager van de directie regulering.










